top of page

Training effectief communiceren...

Bijgewerkt op: 24 jun. 2022


Effectief communiceren dat doe je al voor jouw geboorte. Je deelt een schop uit tegen je moeders buik. Als baby huil je om te ‘vertellen’ dat er iets is. In de jaren daarna leer je praten en word je woordenschat steeds groter. Als klein kind is communicatie nog onschuldig, maar zo gevaarlijk kan het op latere leeftijd zijn. We zijn ons er niet van bewust hoeveel ‘geweld’ we aan kunnen doen met de wijze waarop we communiceren!


Elke seconde krijgen je hersenen 2 miljoen stukjes informatie te verwerken. Ze maken op basis van eerdere positieve of negatieve ervaringen, keuzes welke 7 stukjes je ervaart. Dit betekent dat iedereen iets anders ervaart. Weet jij hoeveel rode auto’s je vandaag onderweg tegen bent gekomen? Want iemand die net op zoek is naar een rode auto heeft de meesten gezien. Of een fles wijn kan hele andere gedachten oproepen. De een ziet letterlijk een fles wijn, terwijl de ander de smaak al proeft en weer een ander droomt even weg naar vakantie.

Communicatie wordt bepaalt door gevoelens, gedachten en ervaringen die bij de bewuste persoon op dat moment het dichtst aan het oppervlak liggen.


Communicatie doen we om verschillende redenen. Vanuit de behoefte aan contact, om te overleven of te manipuleren, of om uiting te geven aan gevoelens, gedachten en overtuigingen. Maar ook om kennis op te doen en te verspreiden. Wanneer je je bewust bent van jouw wijze van communiceren en het effect hiervan op anderen kun je bepalen welk doel jij wilt bereiken.


Samen met mijn partner in crime Chantal Westhuis geef ik de training Communicatiegeweld binnen organisaties! Tijdens deze training werken we aan de onderlinge communicatie en samenwerking binnen teams. We zorgen ervoor dat de deelnemers zich bewust worden van hun eigen wijze van communiceren en welk effect dit heeft op de mensen om hen heen. We gaan aan de slag met lastige gesprekken en hoe je zelf een belangrijke rol speelt in de uitkomst van dit gesprek.


We kijken naar ieder zijn/haar persoonlijke kwaliteit, uitdaging, valkuil en allergie zodat er ruimte ontstaat voor begrip en een betere samenwerking. Het is wetenschappelijk aangetoond dat wanneer er een positieve werksfeer is, de onderlinge communicatie goed verloopt, medewerkers een minder groot risico vormen om overspannen te raken of in een burn out terecht te komen. Daarnaast zijn medewerkers vaak een stuk betrokkener, enthousiaster en effectiever.


Wat maakt ons nu zo uniek? Wij komen altijd met z’n tweeën. Een van ons observeert wat er binnen de groep gebeurd tijdens de dag. Er wordt goed geluisterd naar wat er gezegd wordt. Daarnaast letten we op de non-verbale signalen die afgegeven worden. Tijdens de training hebben wij hier direct aandacht voor, maar we koppelen dit ook terug naar de organisatie.


Het is zonde van de tijd van de deelnemers en de investering, wanneer er geen daadwerkelijke veranderingen doorgevoerd gaan worden!


Daarnaast kijken wij verder dan die ene trainingsdag. Het is uiteraard een hele leuke, actieve en leerzame training als team. Waarbij jullie aan het eind van de training een teamdoel met een plan van aanpak op het gebied van de onderlinge communicatie hebben geformuleerd. Ons doel van deze training is: Jullie zetten de plannen van de trainingsdag om in daden!


Nieuwsgierig geworden naar waarom wij denken dat communicatie een essentieel onderdeel is binnen de bedrijfsvoering van elke organisatie?



23 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page